Spring navigation

DAW IntegrityLine

Vi stræber altid efter forbedringer i vores adfærd, men er nogle gange afhængige af information udefra og indefra for at identificere potentialet for forbedringer eller endog behovet for forandring. Hvis du har oplysninger til os, der kan tydeliggøre klager, forseelser eller et spørgsmål om overholdelse af reglerne, bedes du give os besked.

Vi opfordrer dig til at indsende tips med navn og kontaktoplysninger. Dette gælder især for vores medarbejdere. Vi forsikrer dig om, at indberettede oplysninger vil blive behandlet fortroligt, og at whistleblowere vil blive beskyttet af passende foranstaltninger.

Derudover kan anonyme rapporter også indsendes via vores webbaserede whistleblowing-system (DAW IntegrityLine) - på mere end 20 sprog. Indkommende anonyme indberetninger kan ikke spores tilbage af os. Systemet kan bruges til at stille spørgsmål om indberettede rapporter og til at formidle de foranstaltninger, der er truffet.

Yderligere oplysninger om DAW IntegrityLine er tilgængelige direkte på platformen: daw.integrityline.com.


Klager over krænkelser af menneskerettighederne eller miljøet

Klager over mulige menneskerettigheds- eller miljøkrænkelser samt menneskerettigheds- eller miljørisici forårsaget af vores virksomheds aktiviteter kan også indsendes via DAW IntegrityLine.

Vi er forpligtet til at sikre anstændige arbejdsforhold og miljøbeskyttelse - i vores virksomhed og i vores forsyningskæde. Din feedback hjælper os med at identificere problemer og iværksætte korrigerende eller forbedrende foranstaltninger, hvor det er nødvendigt.

Yderligere oplysninger findes på daw.integrityline.com og i følgende forretningsorden:

Hvem kan indgive en klage?

Klageproceduren er åben for alle medarbejdere i vores virksomhed og eksterne tredjeparter, især medarbejdere hos direkte og indirekte leverandører.

Hvilken slags klager kan der indgives?

Klageproceduren kan bruges til at indberette eventuelle overtrædelser af gældende love og vores virksomheds interne regler. Dette omfatter især oplysninger om menneskerettigheds- eller miljørisici samt overtrædelser af menneskerettigheds- eller miljøforpligtelser, der er opstået som følge af vores økonomiske aktiviteter eller en af vores leverandørers økonomiske aktiviteter.

Hvordan kan der indgives klager?

Klager kan indsendes via vores webbaserede whistleblowing-system på daw.integrityline.com. En klage kan indgives på over 20 sprog og kan indgives anonymt eller ved at identificere sig selv. Hvis en indberetning foretages ved hjælp af identiteten, er dette kun kendt af de personer, der modtager indberetningen og foretager opfølgende foranstaltninger. Selv hvis anmeldelsen indgives anonymt, er det muligt at stille spørgsmål og modtage oplysninger om de trufne foranstaltninger via en separat, beskyttet postkasse. Whistleblowerens identitet er omfattende beskyttet af tekniske sikkerhedsforanstaltninger.

Desuden er det muligt at modtage tips via en særlig e-mail-boks. Denne er compliance@daw.de.

Hvordan fungerer klageproceduren?

Alle undersøgelser skal altid gennemføres uafhængigt, upartisk og retfærdigt. Undersøgelsesforanstaltninger er underlagt proportionalitetsprincippet og skal på passende vis fokusere på formålet med at klarlægge de faktiske omstændigheder. Alle personer, der har fået overdraget efterforskningsforanstaltninger, er forpligtet til at behandle oplysninger, der modtages i forbindelse med en intern undersøgelse, fortroligt.

Når en whistleblower har indsendt et tip, modtager han/hun en kvittering for modtagelsen senest syv dage efter modtagelsen af rapporten. Derefter kontrolleres det, om anmeldelsen er plausibel. Hvis indberetningen er plausibel, undersøges de faktiske omstændigheder af Governance & Compliance-afdelingen, om nødvendigt med inddragelse af den pågældende specialafdeling. Sagens faktiske omstændigheder drøftes med whistlebloweren.

Hvis der er konstateret en overtrædelse af reglerne, vil der blive truffet passende disciplinære eller andre afhjælpende foranstaltninger for at afværge eller minimere skade for virksomheden, dens medarbejdere og/eller kunder og for at forhindre gentagelse af overtrædelser.

De rapporterede problemer kan variere i omfang og kompleksitet. Det er derfor vanskeligt at fastsætte en generelt gældende tidsplan for undersøgelserne. Interne undersøgelser gennemføres generelt så hurtigt og effektivt som muligt. Whistlebloweren vil blive informeret om den aktuelle status for undersøgelsen og de afhjælpende foranstaltninger, der er truffet, når undersøgelsen er afsluttet, dog senest tre måneder efter, at whistlebloweren har indsendt sin indberetning.

Effektiviteten af den beskrevne procedure revideres årligt og ad hoc. Om nødvendigt vil DAW foretage passende justeringer og ændringer med hensyn til adgangen til og proceduren for whistleblowing-processen. Feedback fra whistleblowere er også velkommen til dette formål.

Kontaktperson for klageproceduren

Governance & Compliance-afdelingen er centralt ansvarlig for vores klageprocedure. Spørgsmål og kommentarer til klageproceduren kan indsendes på compliance@daw.de.

Beskyttelse mod ulemper eller straf

Vi tolererer ikke repressalier i vores virksomhed i form af repressalier, diskrimination og disciplinære foranstaltninger mod en person, der i god tro har indgivet en whistleblowing. Vi betragter repressalier mod whistleblowere som en overtrædelse af compliance, som også vil blive sanktioneret. Om nødvendigt vil vi træffe midlertidige foranstaltninger for at beskytte whistlebloweren under undersøgelsen.

Vi forventer det samme af vores leverandører med hensyn til eksterne whistleblowere. Vi har formuleret en tilsvarende forventning i leverandørkodekset.

Dokumentation og offentliggørelse

DAW offentliggør regelmæssigt oplysninger om antallet af modtagne klager over menneskerettigheds- eller miljørelaterede risici og overtrædelser af menneskerettigheds- eller miljørelaterede forpligtelser samt om de konklusioner, der er draget på baggrund af meddelelserne. Offentliggørelsen finder altid sted i anonymiseret form.